famlucasseninzuidafrika.reismee.nl

De cango ostrich farm in Oudtshoorn

Na een heerlijk ontbijt met o.a. verschillende verse vruchten, lekkere sap en natuurlijk koffie en thee. Ook ontbrak het in Zuid-Afrika gebruikelijke eitje niet. Zijn we op pad gegaan naar de cango ostrich farm. We hebben hier een rondleiding genoten. We weten nu heel veel meer over struisvogels. Ook hebben we een ritje op de struisvogel gemaakt. Deze kan met gemak een snelheid van 70 tot 90 km halen. Daarna hebben we even gerelaxt bij Buffelsdrift aan het water waarin de nijlpaarden zwommen. Bij terugkomst hebben we nog even van het zuidafrikaanse zonnetje genoten. Vanavond gaan we kijken of italiaans eten hier net zo lekker is dan in Holland.

De Robbenberg en daarna naar Oudtshoorn

Na een heerlijk ontbijt even kijken wat de weersvoorsplelling zegt. We willen vandaag een wandeling op de Robbenberg maken voor we onze reis vervolgen naar Oudtshoorn. De voorspellling zegt dat het weer tot het begin van de middag goed zal zijn. We besluiten om de volledige wandeling te gaan doen. Het was een hele mooie wandeling met het nodige klim en klauter werk.Onderweg zagen we heel wat zeehonden en diverse beestjes die leken op een steenmarter. Het laaste uur van de wandeling kwam de wind behoorlijk opzetten. Tegen half drie zijn we vertrokken richting Oudtshoorn. Dit was ruim twee uur rijden. Ook deze accommedatie is erg goed. Wij voelen ons echt bevoorrecht.

Wat kwamen we tegen tijdens de reis van Addo naar Plettenbergbaai?

We zijn vanuit Addo eerst naar Kirkwood gereden. Hier hebben we een bezoek gebracht aan de cheeta breeding. Dit is een projekt dat zorgt voor het instant houden van de cheeta' s; We hebben hier zelf een cheeta van 8 jaar geaaid. Daarna hebben we onze reis vervolgd richting Plettenbergbaai. Het was verrassend om langs de kant van de weg spelende aapjes te zien. Een hele bijzondere waarneming. Enkele uren later zagen we grote Bavianen langs de weg. Dit was zo indrukwekkend dat we totaal vergaten om een foto te maken. Ook deze route is erg mooi. De planten en struiken langs de weg hebben allerlei kleuren Vandaar dat deze route de tuimroute wordt genoemd. Tegen de avond kwamen we op de eindbestemming voor vandaag aan. Plettenbergbaai is een erg mooie stad gelegen aan de zee. Het contrast tussen rijk en arm is erg groot. Onze accommedatie is nog mooier dan we hadden verwacht.

Welke dieren zien we in het Addo olifantenpark?

Het zonnetje schijnt al lekker. Na een heerlijk ontbijt vertrekken we naar het olifantenpark. Het spotten van dieren is hier lastiger omdat het hier meer begroeid is. In het begin zien we veel dieren maar de olifanten laten zich niet zien. Na de middag zien we bij een waterpoel wel een groot aantal bij elkaar staan te drinken. s' Avonds hebben we samen met Marin en Qwintuin (vader en zoon) gebraaid. Dit was reuze gezellig. De eigenaresse van de Lodge heeft brood voor ons gebakken. Het was erg lekker.

Hoe verloopt de reis van Cintsa naar Addo

Even hebben we niets van ons laten horen. De internetverbinding in Addo was zeer beperkt. Dan nu de reis naar Addo hier ligt het bekende Olifantenpark. Onderweg komen we erg weinig benzinestations tegen, wat zijn wij blij dat we voor ons vertrek uit Cintsa de tank vol hebben gegooid. Het is een hele mooie reis door een dun bevolkt en mooi groen gebied. Hier zijn niet alleen olifanten te zien maar alle dieren van de big 5. Wat wij opvallend vonden is dat er geen Giraffen zijn . We hebben in Addo twee rondavels geboekt. Dit zijn typisch afrikaanse huisjes. (zie bijgaande foto). Het weer is hier fantastisch.

Cintsa

Vanmorgen konden we de zon zien opkomen vanuit ons slaapkamerraam. We hebben vandaag een rustige dag. Om 10 uur zijn we gaan ontbijten. Na het ontbijt hebben een wandeling naar de Indische Oceaan gemaakt. De rest van de dag hebben we lekker genoten van het mooie weer en het mooie uitzicht.

De reis naar Cintsa

Vandaag hebben we een lange rit van 600 kilometer. Onderweg hebben we veel last van wegwerkzaamheden. Daardoor lopen we vertraging op. Ook zijn er weer veel los lopende dieren op de doorgaande rijbaan en mensen die zomaar de weg oversteken. Het is opvallend dat de grote weg midden door een aantal plaatsen loopt. In Mthatha is het net het wilde westen, het verkeer stopt niet voor rood, mensen en dieren steken zo zonder uit te kijken over. Soms zitten we met wel vijf voertuigen naast elkaar. Je bent blij dat je zonder kleer scheuren de stad weer uit bent. De omgeving is veel groener. Rond vijf uur kwamen we aan bij onze bestemming. 's Avonds hebben we van een lekkere braai bij onze cottage genoten.

Bushman Walk

Vandaag was het vroeg ontbijten omdat we een wandeling met een gids hebben besproken. De oorspronkelijke route is aangepast door de dikke laag sneeuw. We waren warm aangekleed, dit was maar goed ook want de wind was op sommige plaatsen behoorlijk stevig. Hoe hoger we kwamen hoe meer sneeuw er lag, het gekke was dat de wind op een bepaalde hoogte weg was. Daardoor werd het erg warm, de warme kleding ging dan ook snel uit. We liepen met korte mouwen door de sneeuw. Op een 2150 meter hoogte bereikten we de rotsen waar de eeuwen oude rotsschilderingen van de Bushman's waren. De gids kon hier erg enthousiast over vertellen. Op de terugweg zagen we een groep Bavianen op de rots in de sneeuw spelen. Onderweg zagen we in de vers gevallen sneeuw veel sporen van dieren. Onze gids kon precies zien welke dieren er hebben gelopen. Het waren Elanden, Jakhalzen, Bokjes en Gnoe's. Aan het eind van de middag kwamen we weer terug bij ons logeeradres. Het plan was om nog een dag te blijven om de Sanipastour en een bezoek aan Leshoto te brengen, maar door de weersomstandigheden is de pas nog zeker een week afgesloten.