famlucasseninzuidafrika.reismee.nl

23 juli De eerste dag in Zuid Afrika

Maandagmorgen we hebben we na een lekker ontbijt, een toertocht gemaakt met Edward. Dit in zijn mooi sportauto die hij zelf heeft gebouwd een mooi open bakkie met de haren in de wind en genietend van een lekker zonnetje. Onderweg zagen we veel sinaasappelbomen. Toen we terug kwamen was de rest van de familie al aanwezig om ons te verwelkomen. We hebben lekker wat gedronken het was al over de twintig graden, wij vonden het lekker warm maar de Afrikaners vonden het maar koud en toch wilden ze liever niet in de zon zitten, dit is voor ons niet te begrijpen.

's Middags zijn we met Ronnie en Edward door de locatie gereden, dit was erg indrukwekkend, erg kleine golf platen huisjes. Daarna zijn we door een wijk met arme blanke mensen gereden, dit was net zo indrukwekkend. Ze zijn nu allemaal werkeloos, goed opgeleid maar vervangen door ongeschoolde zwarte Afrikaners. In de straten lopen de rioolen over, het leven is voor blank en zwart stukken slechter geworden de afgelopen jaren.

Daarna zijn we naar Tan Malie se winkel gereden, daar hebben we genoten van een ouderwets Zuidafrikaanse broodmaaltijd, varkvet met brood, peper en zout. Na het avondeten hebben we s avonds samen met Ronnie en Nola een afzakkertje genomen. In Zuid Afika is het na 18.00 uur al donker, de mensen gaan vroeg naar bed en staan vroeg weer op de kinderen moeten om 7 uur naar school. De gasten die in de buurt werken beginnen al vanaf zes. Dit is een groot verschil met ons leven in Nederland.